Direktlänk till inlägg 31 mars 2009

Att lyssna på någon....

Av Pseudonym synonym - 31 mars 2009 08:24

Det tycks ligga en förvirring i ordet "lyssna". För vissa verkar detta ord vara identiskt med orden "gör som jag säger". Ordet lyssna betyder ju egentligen integ annat än att just lyssna, att anstränga örat och fånga upp de ljudvågor som passerar genom luften emot en själv. Att lyssna på de abstraktioner av vi kallar för tal.


Jag får ibland kritik för att jag inte lyssnar på människor, detta är inte sant. Jag lyssnar i de flesta lägen på vad människor har att säga. Jag har där emot aldrig kopplat detta med att lyssna på människor till att göra som andra människor säger, kanske är det en social brist i mig att jag saknar förmågan att förstå de finare nyanserna i social interaktion och därmed agera på en tolkning av vad människan "egentligen" menar. Kanske är det så att människors krav att jag ska göra precis som de vill är orimliga och rent ut sagt korkade? Jag vill inte minnas att jag skrivit under något kontrakt som förbinder mig att överlämna min vilja till någon annan och lyda hennes önskningar. Min vilja lämnar jag till gud och mig själv.


Nej att lyssna på någon det kan man göra på olika vis, men det är aldrig synonymt med att göra som någon annan vill. Att lyssna på någon kan resultera i att man gör som den andre vill men det är inget krav eller självklarhet.


Nej jag stör mig ibland på människor som kräver att jag ska "lyssna" på dem. Speciellt när detta lyssnande egentligen tycks betyda att jag ska "göra så som de vill". Jag lyssnar gärna på människor och funderar gärna kring vad de säger. Att däremot bli förväntad att lyda, det gör jag aldrig...



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pseudonym synonym - 11 maj 2010 00:43

Vi sågs första gången i solen, du låg där under fikonträdet med magen full. Tillsamans tog vi de första stegen ut i världen. Du bor i mina ögon, och jag ser dig klart framför mig. Vi plockade druvor och satt där i sanden, din tunga var som silke, som...

Av Pseudonym synonym - 29 april 2010 12:28

Jag har inte bloggat på ett tag. Jag har inte kännt mig manad eller tyckt något speciellt på ett tag. Jaag har undvikti dagstidningar och detbatter. Åter igen så fick jag dock ett återfall i att läsa dagspressen och all skit som händer runtomkring mi...

Av Pseudonym synonym - 19 augusti 2009 10:14

Idag pallrar flocken sig söderut. Vi drar ned till den franska rivieran för att solbada o leka med folk. Självklart är vi både spända och upprymda över vår prövning. Det ska bli fantastiskt roligt att få åka ned och hälspa på. Som grädde på moset får...

Av Pseudonym synonym - 8 augusti 2009 12:38

Idag var vi ut i skogen och plockade blåbär, påväg dit lärde vi Deya att plocka hallon. Vädret var fint och skogen var relativt myggfri (ett tag). Deya passade dagen till ära på med att praktisera sin roll som bulldozer och formel ett bil i blåbärsri...

Av Pseudonym synonym - 5 augusti 2009 05:39

Jag hämtade precis mitt morgonkaffe och gick ut på balkongen för en morgon cigg. Utanför gick en man, kanske från Irak eller Iran? Hans ben var borta upp till låren så han stapplade fram på två proteser. Jag försökte sätta mig själv i hans situation,...

Presentation

Omröstning

Ska Ante köpa Borats "mankini" och vandra på Beachen i sommar?
 Det vore mycket sexit.
 Men lägg av, jag vill inte bli synskadad.
 köper du en så köper jag en...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards