Direktlänk till inlägg 14 januari 2009

kamphundar igen!

Av Pseudonym synonym - 14 januari 2009 17:55

fyyy faan! Jag blir så jävla förbannad på idioter. Jag har stora delar av dagen suttit och granskat artiklar om kamphundsattacker. Inte speciellt roliga sådana och många fina hundar har blivit skadade. Någt tragiskt är hur media målar upp sensationerna. Mördarhundar, aggressivitet, käftar,raseri,okontrolerbar etc.. Alla liknande ord används för att beskriva hundarna. Samtidigt så använder man finlemmad,skri av smärta, stackars, eller liknande för dom atakerade hundarna. Med andra ord man demoniserar kamphunden genom sin dramaturgiska beskrivning samtidigt som man tycker synd om eller offergör den andra hunden. inga sakliga analyser om vad som skulle kunna legat till grund för atacken får man ta del av.

Det värsta är ändå eftersnacket eller komentarerna. hur obildade hundägare är.


Man pratar om kamphunden som aggressiv och klumpar ihop begreppet agressivitet till vissa raser. Det roliga i det hela var att jag blev tvungen att titta i min mentaltestbok över vilka som i det svenska mentaltestet låg högst upp i agressionsvärdet. Bland dom 10 reser som låg högst upp av raser som fått högst poäng i momenten till för att mäta agression så finns ingen så kallad kamphund med. den första rasen som vi närmast förknippar med kamphund kommer först på 17:e plats. Många av våra vanliga sällskapshundar ligger före dom så kallade kamphundarna i aggressivitet.


När det däremot gäller socialitet på hundar så kommer dom första hundarna om man inte räknar boxer på 4:e och 5:e plats . När det gäller socialitet så ligger alltså i prencip alla utav våra vanliga sällskapshundar efter kamphundarna.


detta stämmer väl in på hur kamphundarna (i alla fall bull och terrier raserna) har avlats.

Det är inte förns någon gång på 80-talet som pitbull blir ett problem i amerika. Detta trotts att den har funnits på kontinenten i alla fall i 100 år innan. Anledningen är troligtvis ökad popularitet. Pitbull/amstaff samt mixer därav är idag amerikas populäraste sällskapshundar. Med ett sådant uppsving i popularitet så tenderar olika raser att tappa sina karaktäristika både utseendemässigt och tempramentsmässigt. Detta hände med collie (och Lassie) det hände med dalmatiner (efter dom 101:dalmatinerna) det händer med pitbull/amstaff. Folk avlar hit och dit och får fram massa skort och korn, sedan går det inte att utesluta blandning av andra raser för att kanske öka på vissa drag i hundarna samtidigt som man ändrar andra drag.  


Det finns om exempelvis pitbull historier om gameavlade kamphundar som varit grandchapions i hundkap historier om hur dom sprang lösa på gårdran tillsamans och fungerade med andra hundar utan att slåss, samtidigt som dom var fruktansvärda kämpar i pit:en hur det förhåller sig med det vet jag inte men det är inte otänkbart då hundar är fantastiska. Samma historier är ju om dogo, fruktansvärda jägare som aldrig ger sig men samarbetar bra i flock och med familj.


Kamphunden har ju i en eller annan form funnits åtminstonde sedan ett par hundra år innan vår tideräkning. Kamphunen är historikst sett inte alls något nytt fenomen, och den har levt kvar länge och lever fortfarande kvar i olika delar av världen. Det man vet är väll atti väst så kom nya djurskyddslagar i början på 1900-talet som även resulterade i att hundkamp förbjöds. Fram till mitten av 1900-talet så skedde detta runt om i dom västerlänska länderna samt i sydamerika. I japan är hundkamp fortfarande en folksport med sin brottande Tosa.


Men det är inte bara hundkamp som gör en hund till fightingdog. Olika typer av jakthundar och krigshundar kan vi klassa som fightingdogs. Olika typer av herdehundar skulle mycket väl kunna falla inom denna kategori också. 

en sak är säker i alla fall, dom hundar vi idag närmast tänker på som kamphundar har genom historien inte avlats för aggressivitet. Andra egenskaper har varit mer värdefulla.  Generellt kan man säga att kamphundar som är agressiva inte är rastypiska.


Själva diskussionen om agressivitet och dess orsaker är en annan diskussion men helt klart är både arv och miljö bidragande faktorer. K.Malm har skrivit mycket bra om just agressivitet i sin bok  Aggressivitet hos hundar.


Skriv gärna och komentera mitt inlägg, är du diskussionssugen så skriv en komentar, vill du vara anonym så var gärna det din komentar kommer med i alla fall.


 
 
kajsa

kajsa

14 januari 2009 20:17

jag håller med vad du säger i första delen, historia är jag inte så kunnig i dock.
det är populärt att skylla på kamphundar. folk vill ha nån att skylla på. så är det ju oss människor emellan också. folk har fördomar

http://kajsaklara.blogg.se

 
Ingen bild

Katarina

10 maj 2009 20:07

Nu har det hänt igen Andreas, tidningarna har använt ordet kamphund för att safta till artikeln. http://www.vk.se/Article.jsp?article=276264

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pseudonym synonym - 11 maj 2010 00:43

Vi sågs första gången i solen, du låg där under fikonträdet med magen full. Tillsamans tog vi de första stegen ut i världen. Du bor i mina ögon, och jag ser dig klart framför mig. Vi plockade druvor och satt där i sanden, din tunga var som silke, som...

Av Pseudonym synonym - 29 april 2010 12:28

Jag har inte bloggat på ett tag. Jag har inte kännt mig manad eller tyckt något speciellt på ett tag. Jaag har undvikti dagstidningar och detbatter. Åter igen så fick jag dock ett återfall i att läsa dagspressen och all skit som händer runtomkring mi...

Av Pseudonym synonym - 19 augusti 2009 10:14

Idag pallrar flocken sig söderut. Vi drar ned till den franska rivieran för att solbada o leka med folk. Självklart är vi både spända och upprymda över vår prövning. Det ska bli fantastiskt roligt att få åka ned och hälspa på. Som grädde på moset får...

Av Pseudonym synonym - 8 augusti 2009 12:38

Idag var vi ut i skogen och plockade blåbär, påväg dit lärde vi Deya att plocka hallon. Vädret var fint och skogen var relativt myggfri (ett tag). Deya passade dagen till ära på med att praktisera sin roll som bulldozer och formel ett bil i blåbärsri...

Av Pseudonym synonym - 5 augusti 2009 05:39

Jag hämtade precis mitt morgonkaffe och gick ut på balkongen för en morgon cigg. Utanför gick en man, kanske från Irak eller Iran? Hans ben var borta upp till låren så han stapplade fram på två proteser. Jag försökte sätta mig själv i hans situation,...

Presentation

Omröstning

Ska Ante köpa Borats "mankini" och vandra på Beachen i sommar?
 Det vore mycket sexit.
 Men lägg av, jag vill inte bli synskadad.
 köper du en så köper jag en...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards