Direktlänk till inlägg 29 januari 2009

Bara en tanke!

Av Pseudonym synonym - 29 januari 2009 19:48

Jag sitter och tittar på Amerikanska polisserier, det får mig att dundera kring vilka budskap som sänds ut, vad det är vi bombaderas med för åsikter utan att vi egentligen reflekterar över det.

I detta fallet så gällde det pedofiler. En grupp människor som förgriper sig på barn, ett brott som vi i dagens samhälle tycker är så pass vidrigt att det är ofta jag hör att vi borde avliva dem. I amerika har man kemisk kastrering och desutom rapportskyldighet vart än en dömd pedofil flyttar.

Föreställ er detta stigma eller stämpel. Ni har nu begått ett brott som är så pass nederligt att ni risker att bli ihjälslagnautav ett medborgargarde. Ni kommer inte kunna få ett jobb och överallt ni hamnar blir ni bespottade. Jag har förvisso inte alls svårt att se varför sådan åtgärder tas till men, barnen måste skyddas och det är naturligtvis med det för ögonen som man väljer att ha sådana åtgärder. Naturligtvis ska barnen skyddas, inget barn ska behöva var offer för en pedofil någonsin, lixom barn inte ska bli misshandlade eller på andra sätt än sexuellt bli utnyttjade.


Men detta är inte det jag reagerat på. Det jag reagerat på är det budskap om hur vi får behandla pedofiler som medierna erbjuder oss. I stort sätt i alla polisserier som jag sett så handlar det om poliser som tar lagen i sina egna händer och i moralens namn misshandlar en annan människa brutalt.  Pedofilen blir den människa som saknar basala mänskliga rättigheter, honom kan man spöa skiten ur och desutom vara moralisk rätt.  Det är inte så länge sedan detsamma gällde för bögar, det är inte så länge sedan vi tvångskastrerade samer och mätte skallen på dem, det är inte så länge sedan negrer inte fick vistas tillsamans med vita, det är heller inte så länge sedan judar gasades i  miljontals. Listan över historiens fruktansvärdhet kan göras oändlig, människan har inte varit ett vänligt släkte och inte speciellt civiliserade. Med detta i åtanke hur kan vi då försvara en bild av att vi kan misshandla pedofiler som vi vill? Visst är brottet avskyvärt, äckligt till och med och jag fasar varje gång jag läser om det. Men bakom handligen står ändå en människa och som sådan har hon rättigheter. Man kan se människan utan att därmed tycka att handlingen är bra, vi kan vårda pedofiler utan att sprida budskapet att dom är våra lagliga slagpåsar... kanske är detta ett alldeles för provocerande inlägg för min blogg, men det lär väll visa sig.


Min tanke är bara den att kan vi behandla en viss kategori människor på ett sätt vad är det då som stoppar att en annan kategori möter samma behandling? Historiens alla zigenare, nordamerikas indianer, judar, samer, muslimer,talibaner,tjetjenier,ryssar ja ni fattar poängen? Oavsett hur vi anser om mäniskors handlingar måste vi på något vis försöka se människan bakom.

I min mening så har värre banditer genom historien klarat sig undan, mr. buske är i min mening en av de senaste. England och hennes kolonier, Stalin, Hitler Mao med flera... Män som ´är ansvarig för miljontals mäniskors död, lidande, fängslande..

 
 
Miss Sofie

Miss Sofie

29 januari 2009 21:58

En god tanke, men... Den stackars pedofil som ens kommer i närheten av min unge trycker jag hjärtligt synd om! Med glädje skulle jag hugga både pungkulor och huvud av honom! Jag skulle dessutom känna att jag gjorde andra föräldrar en stoooor tjänst och jag skulle skratta när jag gjorde det! Människovärde, visst. Men mitt barn har jävligt mycket mer av den varan än någon sjuk pedofil som inte kan hålla fingrarna i styr!

http://www.marvinsmamma.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pseudonym synonym - 11 maj 2010 00:43

Vi sågs första gången i solen, du låg där under fikonträdet med magen full. Tillsamans tog vi de första stegen ut i världen. Du bor i mina ögon, och jag ser dig klart framför mig. Vi plockade druvor och satt där i sanden, din tunga var som silke, som...

Av Pseudonym synonym - 29 april 2010 12:28

Jag har inte bloggat på ett tag. Jag har inte kännt mig manad eller tyckt något speciellt på ett tag. Jaag har undvikti dagstidningar och detbatter. Åter igen så fick jag dock ett återfall i att läsa dagspressen och all skit som händer runtomkring mi...

Av Pseudonym synonym - 19 augusti 2009 10:14

Idag pallrar flocken sig söderut. Vi drar ned till den franska rivieran för att solbada o leka med folk. Självklart är vi både spända och upprymda över vår prövning. Det ska bli fantastiskt roligt att få åka ned och hälspa på. Som grädde på moset får...

Av Pseudonym synonym - 8 augusti 2009 12:38

Idag var vi ut i skogen och plockade blåbär, påväg dit lärde vi Deya att plocka hallon. Vädret var fint och skogen var relativt myggfri (ett tag). Deya passade dagen till ära på med att praktisera sin roll som bulldozer och formel ett bil i blåbärsri...

Av Pseudonym synonym - 5 augusti 2009 05:39

Jag hämtade precis mitt morgonkaffe och gick ut på balkongen för en morgon cigg. Utanför gick en man, kanske från Irak eller Iran? Hans ben var borta upp till låren så han stapplade fram på två proteser. Jag försökte sätta mig själv i hans situation,...

Presentation

Omröstning

Ska Ante köpa Borats "mankini" och vandra på Beachen i sommar?
 Det vore mycket sexit.
 Men lägg av, jag vill inte bli synskadad.
 köper du en så köper jag en...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards